Про це свідчать дані січневої хвилі всеукраїнського національно репрезентативного Омнібусу Info Sapiens, проведеної 11–19 січня 2024 року.
24 лютого Україна перетинає позначку в два роки повномасштабної війни. Війни, яка занурила все українське населення у думки, почуття та досвіди, які можливі лише у воєнний час. Сьогодні українці та українки знають, що таке бомбардування та обстріли міста або регіону, втрата близьких або рідних, евакуація чи втеча з дому, допомога від міжнародних організацій чи волонтерів, очікування припинення війни та перемоги.
Поряд з навалою негативних контекстів воєнного часу, українці та українки продовжують жити – навчатись, створювати родини, читати та підтримувати одне одного. Напередодні річниці повномасштабного вторгнення ми запитали яка подія стала найважливішою для людини особисто за період повномасштабної війни.
Очікувано більшою є частка респондентів, які назвали негативні контексти воєнного часу – таких близько половини (48%), тоді як респондентів, які обрали позитивні контексти воєнного часу – близько 20%.
Яка подія стала найважливішою для вас особисто за період повномасштабної війни?
Відкрите питання. Аналітичне групування альтернатив за емоційним навантаженням
Набір подій, які називали учасники опитування, досить широкий. Тому додатково була застосована аналітична категоризація.
Найчастіше респонденти називали події, які безпосередньо, прямо пов’язані з війною – 30%. Також часто респонденти називали події із категорії втрат – сюди ми віднесли як втрату здоров’я чи майна, так і втрати близьких – для 20% опитаних саме ці події стали найважливішими.
9% респондентів назвали події, пов’язані з родиною. Це, переважно, позитивні події, такі як, наприклад, народження родини чи шлюб. Міграцію, яка набрала значних масштабів саме після повномасштабного вторгнення, назвали 6% респондентів. Найрідше респонденти згадували зміни у статусі – 2%.
Яка подія стала найважливішою для вас особисто за період повномасштабної війни?
Відкрите питання. Аналітичне групування альтернатив за змістом
Цей розподіл відображає, що для більшості людей війна стає центральною точкою їхнього життя і найважливішим фактором, який впливає на їхні почуття та досвід.
Прямі наслідки війни: 30% респондентів відзначили події, що безпосередньо пов'язані з війною, як найважливіші. Це може відображати глибокий вплив військових дій на життя людей, такі як обстріли, бомбардування, евакуація та інші події, які викликають загрозу безпеці. Утім, в цій категорії згадувалися і позитивні події, такі як успіхи ЗСУ та визволення населених пунктів.
Втрати: 20% респондентів відзначили втрати, які можуть включати втрату близьких, здоров'я, майна. Втрати під час війни мають значний негативний емоційний та практичний вплив на життя людей.
Родина: 9% респондентів зазначили події у родині, які, можливо, служать як джерело підтримки та надії під час важких часів (такі як об’єднання сім’ї, одруження, народження дітей). Утім, в цій категорії згадувалися і негативні події, такі як конфлікти з рідними або розлучення подружжя.
Міграція: 6% респондентів згадали міграцію (внутрішню або за кордон) як найбільш важливу подію за 2 роки. Це свідчить про значний вплив війни на міграційні процеси, зокрема, на принципові зміни у місцях проживання та розподілі населення.
Зміни у статусі: 2% респондентів відзначили зміни у статусі, і такі події мають позитивний контекст. Це такі події, як знаходження роботи або початок чи закінчення навчання.
У цілому, цей розподіл свідчить про різноманітність впливу війни на життя людей, а також про різні способи, якими люди реагують на виклики війни.
Інформація про дослідження
Омнібус - щомісячне національно репрезентативне опитування. Січнева хвиля 2024 року була проведена у період з 11 січня по 19 січня 2024 року.
Метод: Опитування проводилося методом CATI (телефонні інтерв'ю з використанням комп'ютера, computer-assisted telephone interviews) на основі випадкової вибірки мобільних телефонних номерів.
Географія: Україна за винятком: АР Крим та м. Севастополь, Луганської області, а також окремих тимчасово окупованих територій Донецької, Херсонської, Запорізької, Миколаївської, Харківської областей, де немає зв’язку. Також, оскільки опитування проводилося по мобільним телефонним номерам, у вибірку не могли потрапити ті, у кого немає мобільного телефону (за оцінкою IS не менше 96% дорослого населення країни мають мобільні номери).
Вибірка дослідження: 1000 інтерв’ю.
Структура вибірки відповідає структурі дорослого населення підконтрольних Україні територій за такими параметрами як стать, вік, розмір населеного пункту і регіон проживання до повномасштабного вторгнення відповідно до даних Державної служби статистики на 1.01.2022. Теоретична похибка вибірки не перевищує 3,1% з вірогідністю 0.95%.