У сучасному світі загальна кількість жертв автоаварій перевищує обсяг сукупних втрат від тероризму, пожеж, повеней, залізничних та авіаційних катастроф. При цьому показники дорожньо-транспортного травматизму продовжують невпинно зростати.
Особливо актуальною проблема смертності на дорогах є для України. Так, якщо у країнах Західної Європи на 100 тис. населення у ДТП гине в середньому 3-4 особи, то в Україні цей показник становить 13-15 осіб.
Одним з головних чинників смертності на дорогах є перевищення швидкості. За офіційною статистикою Патрульної поліції України саме надмірна швидкість є головною причиною ДТП із загиблими та травмованими. У 2022 році вона стала офіційною причиною більшості смертельних ДТП, забравши життя 1633 людей (58% від усіх зареєстрованих загиблих), а ще 10075 осіб зазнали поранень.
У період з 6 по 15 червня 2023 р. дослідницька агенція Info Sapiens провела опитування населення України на замовлення ГО «Центр демократії та верховенства права» у рамках Кампанії «За безпечні дороги».
Метою дослідження було визначити рівень підтримки українцями підвищення штрафів за перевищення граничної допустимої швидкості руху.
Методологія дослідження:
Телефонне інтерв’ю САТІ (Computer Assisted Telephone Interviewing) в рамках червневої хвилі Омнібусу Info Sapiens.
Вибірка: населення України віком від 16 років і старше. Вибірка репрезентативна за статтю, віком, розміром населеного пункту, областю (згідно даним Державної служби статистики на 1.01.2022). Опитано 1000 респондентів. Гранична теоретична похибка складає +/-3,1%.
Резюме:
• Майже половина українців відзначають, що ситуація з рівнем безпеки дорожнього руху в їх населеному пункті суттєво не змінилася (найбільше таких – дві третини – у Києві та містах з населенням 500 тис.+).
• Загалом респонденти підтримують збільшення штрафів за перевищення швидкості. При цьому – чим більшим є перевищення швидкості, тим більшою є підтримка збільшення штрафу.
• Щодо можливості зниження припустимого рівня перевищення швидкості руху з +20км\год до +10км\год думки українців розділилися: третина респондентів таке рішення загалом підтримує, третина не підтримує і третина до кінця не визначилися.