За даними Омнібусу Info Sapiens у лютому цього року 9% українців старше 16 років зазначили, що в їх домогосподарстві є ті, хто готовий продати свій голос. Також 75% українців зазначили, що ніхто в їхньому домогосподарстві не готовий продати голос, а 16% не змогли відповісти на запитання. Найрідше готові продавати голоси мешканці Півдня (5%) та Заходу (6%).
Щодо непрямого підкупу виборців, то 1% українців зізналися, що взяли б подарунок і були б схильні проголосувати за кандидата, від якого вони його отримали. Ще 2% взяли б подарунок, але це відвернуло б їх від голосування за відповідного кандидата, а 19% — взяли б подарунок, але проголосували б за кого вважають за потрібне. Тільки 23% не взяли б подарунок і це відвернуло б їх від голосування за відповідного кандидата. Разом з тими 2%, хто взяв би подарунок, а проголосував би за іншого кандидата, загалом 25% опитаних зазначили, що не будуть голосувати за тих, хто займається непрямим підкупом виборців. Частка тих, хто не буде голосувати за політиків, що підкуповують виборців, знижується з віком. Найбільше тих, хто не буде голосувати за політиків, що підкуповують виборців, в Києві — 36%, а найменше на Півночі — 11%.
60% українців вважають, що люди погоджуються продавати свої голоси через незадовільне матеріальне становище, 45% — через зневіру у результатах виборів, 18% — через відсутність покарання за такі порушення, 14% — через незнання про можливе покарання. Респонденти з достатком вище середнього та з вищою освітою частіше відмовляються голосувати за тих, хто підкуповує виборців, ніж бідніші та менш освічені респонденти. Тільки 15% українців знають, що за продаж голосу існує кримінальна відповідальність і тільки 13% звернулися б до правоохоронних органів, якщо б той чи інший кандидат або партія запропонували б гроші або подарунок за свій голос.
«Більшість населення не визнає, що подарунки можуть вплинути на їх голосування, але разом з тим і не відмовляється голосувати за тих, хто підкуповує виборців, — коментує Інна Волосевич, заступниця директора Info Sapiens. — Тобто українці байдуже сприймають намагання політичних сил купити їхні голоси. Доцільно підкреслювати ганебність подібних практик в кампаніях з електоральної грамотності»
Інформація про дослідження
Вибірка Омнібусу складає 1000 осіб віком від 16 років. Вибірка репрезентативна населенню даної вікової групи за статтю, віком, розміром населеного пункту та регіоном проживання. З дослідження вилучена Автономна Республіка Крим, а у Донецькій та Луганській області опитування проводилося тільки на територіях, що контролюються Україною. Максимальна теоретична похибка не перевищує 3,2%. Польовий етап даної хвилі Омнібусу проводився 1-14 лютого 2019 року.
- Повний текст прес-релізу можна скачати тут