Бульвар Лесі Українки 34, 2-й під’їзд, 6-й поверх
Київ, 01133, Україна

24 лютого 2023 року було опубліковано спільний звіт InfoSapiens та всесвітньої некомерційної організації HelpAge International. Цей звіт показує, що права людей похилого віку знаходяться під загрозою через війну в Україні, незважаючи на значні зусилля для їх підтримки. Зокрема, це дослідження показує, що досвід літніх людей під час війни є різноманітним, і документує, як окремі верстви літнього населення стикаються з непропорційними ризиками. Результати цього звіту отримані в основному з національного опитування 400 літніх українців у грудні 2022 року, а також обговорень у фокус-групах та інтерв’ю з ключовими інформаторами, проведених українською дослідницькою компанією Info Sapiens на замовлення HelpAge International. Це перше національно-репрезентативне опитування людей похилого віку в Україні під час війни. Також використано дані деяких репрезентативних національних опитувань Info Sapiens 2022 року серед усіх українців, у тому числі людей похилого віку, а також свідчення інтерв’ю HelpAge із літніми українцями. Там, де можливо, висновки підтверджуються іншими джерелами.

Методологія

Кількісне дослідження: ми провели репрезентативне опитування 400 літніх чоловіків і жінок, з яких 211 були віком 60 – 69 років, 117 – 70 – 79 років і 72 – 80 років і старше. Опитано 256 жінок і 144 чоловіки. Опитування проводилося з 28 грудня 2022 року по 4 січня 2023 року шляхом комп’ютерного телефонного опитування (CATI) та випадкової генерації номерів мобільних телефонів громадян віком від 60 років. Опитування проводилося в усіх регіонах України, крім Автономної Республіки Крим, Севастополя та районів Луганської та Донецької областей, які перебувають під тимчасовим військовим контролем Російської Федерації. Опитуваним було надано можливість говорити українською чи російською мовами. Запитуючи респондентів про наслідки війни для їхнього життя, ми просили називати лише поточні проблеми, а не минулі проблеми, які вдалося вирішити. В середньому кожне інтерв'ю тривало 26,5 хвилин. Гранична теоретична похибка для всієї вибірки становить 4,9 відсотка. Після завершення опитування ми застосували зважування за такими параметрами: вік, стать, регіон проживання та розмір населеного пункту проживання до 24 лютого 2022 року, використовуючи дані Держстату про розподіл населення станом на 1 січня 2022 року. 12-18 грудня 2022 року Info Sapiens провів національне репрезентативне телефонне опитування за допомогою комп’ютера (CATI) 1000 осіб віком від 16 років з усієї України. В опитуванні взяли участь 285 людей старше 60 років. Це опитування дало змогу зрозуміти деякі відмінності в досвіді людей віком від 60 років і всього населення України з лютого 2022 року.

Якісне дослідження: ми також провели 10 детальних індивідуальних інтерв’ю, вісім по телефону та два особистих інтерв’ю з ключовими інформантами (KI), залученими до гуманітарної допомоги та реагування, включаючи вісім ключових інформантів від неурядових організацій та двох ключових інформантів від державних установ . Були опитані представники таких організацій та агенцій: HelpAge (два інтерв’ю), Let’s Help, Офіс ООН з координації гуманітарних питань (OCHA), Національна асамблея людей з інвалідністю, Право на захист (R2P), Турбота про літніх в Україні , Управління Верховного комісара ООН з прав людини (УВКПЛ), Київська державна обласна адміністрація (Переяслав – Хмельницький центр соціального захисту пенсіонерів та осіб з інвалідністю); Департамент соціальної політики (Київський територіальний центр соціального обслуговування та соціального захисту населення Голосіївського району). Ключові інформанти працювали в організації щонайменше півроку та брали участь або вели проекти та програми для літніх людей (60+) з початку повномасштабної війни в Україні. Ми також провели дві фокус-групи (ФГД) з людьми похилого віку старше 60 років у режимі відеоконференції: одну групу з семи жінок і окрему групу з шести чоловіків.
• Кожна група включала по дві людини старше 70 років.
• У кожній групі було по двоє внутрішньо переміщених осіб. o Кожна група включала людей як з міста, так і з села.
• Люди в групах були з різних регіонів, у тому числі з територій, які пережили активний конфлікт, тимчасово перебували під військовим контролем Російської Федерації, або і те, і інше, включаючи Луганську область та Ізюм та інші місця Харківської області.
• У кожній групі було по три людини з обмеженими можливостями.

Висновки цього звіту демонструють тривожну картину реагування на гуманітарні потреби людей похилого віку в Україні. Вони показують, що права людей похилого віку знаходяться під серйозною загрозою внаслідок війни. На основі цього дослідження та досвіду, яким поділилися люди похилого віку, ми включили детальні рекомендації, які, на нашу думку, можуть стати важливим посібником для всіх, хто працює в Україні, щоб захистити та підтримати тих, хто перебуває в групі ризику, а також можуть зміцнити гуманітарні системи в цілому.

Перш за все, погляди людей похилого віку повинні сприяти ухваленню рішень і зусиллям, спрямованим на їх підтримку.

1. Уряд України, агентства ООН та міжнародні/НУО повинні захищати права жінок і чоловіків похилого віку та активно реагувати на їхні потреби в рамках гуманітарної допомоги на війну в Україні.

2. Відповідно до своїх зобов’язань у галузі прав людини, проекти гуманітарних організацій повинні надавати пріоритет підтримці людей похилого віку, зокрема жінок похилого віку та людей старше 70 років, через специфічні ризики, з якими вони стикаються, та перешкоди для доступу до основних товарів і послуг, а також гуманітарної допомоги, включно з доступом до фінансової допомоги, інформації, їжі, ліків, охорони здоров’я, транспорту, послуг догляду та підтримки вдома, а також послуг психологічної підтримки.

3. Гуманітарні організації повинні гарантувати, що люди похилого віку мають право голосу в процесі прийняття рішень відповідно до своїх зобов’язань щодо прав людини та зобов’язань щодо відповідальності перед постраждалим населенням. Зокрема, вони повинні активно підтримувати залучення, участь, розширення можливостей, свободу волі та автономію людей похилого віку та включати їхні погляди та досвід у плани, програми та моніторинг.

4. Гуманітарні організації повинні регулярно збирати, аналізувати, звітувати та використовувати дані про людей похилого віку, дезагреговані за віковою категорією, статтю та інвалідністю. Вони повинні використовувати інформацію для формування політики та програм, а також публічно ділитися своїми даними та висновками з іншими для досягнення більшого охоплення та залучення людей похилого віку.

5. Гуманітарні організації повинні розробляти та впроваджувати політику, а також наймати та навчати персонал, який має навички та знання для впровадження підходів з урахуванням віку, статі та інвалідності, у тісній консультації з людьми похилого віку.

6. Уряд України повинен запровадити політику, яка б стимулювала утримання та працевлаштування літніх людей.

7. Має бути посилена соціальна та правова підтримка людей похилого віку для отримання допомоги та соціальних виплат, включаючи підтримку в державній реєстрації як особи з інвалідністю.

8. Необхідно широко та часто популяризувати веб-сайти гуманітарних організацій та урядів, номери телефонів та інформаційні гарячі лінії щодо допомоги людям похилого віку.

9. Інформацію про допомогу, включно з правами та способами розподілу, слід повідомляти через телебачення, радіо, організації, що працюють на підтримку людей похилого віку, та організації соціальних служб, а також через телефонні дзвінки, SMS та програми для обміну повідомленнями. Інформація повинна поширюватися в різноманітних форматах, у тому числі мовою жестів, шрифтом Брайля, у легкочитаних форматах і з використанням зображень.

10. Літнім людям слід надати засоби зв’язку, зокрема мобільні телефони та Інтернет, телевізори, радіо, генератори або електробанки, а також навчальні та допоміжні послуги щодо користування пристроями.

Посилання для завантаження звіту

Якщо у вас є питання щодо досліджень, ми завжди раді Вам допомогти в цьому.

Зв'яжіться з нами